Wednesday, January 21, 2009

Maaf....

Salam kemaafan buat semua sahabat2 yang sedang sengit berkempen untuk PRK kali ini di UIAM...

Saya mohon maaf terpaksa membatalkan janji untuk turun membantu di saat akhir memandangkan saya terpaksa melapor diri sebagai pendidik pada hari ini di Sek Men Benut, Pontian. Alhamdulillah, kedudukan sekolah yang saya kira tidak sampai 1 km dari rumah agak memudahkan. Pengalaman hari pertama mengajar dan saya jadikan satu cabaran awal untuk terjun ke medan dakwah yang realiti. Kalau sebelum ini, suasana agak selesa di UIAM, dengan bi'ah yang lebih baik dan sebagainya, tetapi pada hari ini, saya bertekad untuk mencuba terjun ke lapangan mad'u yang baru.

Sebagai pembimbing kepada pelajar yang beza usia lebih kurang 7 - 11 tahun dari saya (Form 2- Form 5), saya merasa pengalaman yang cukup mahal, mana mungkin dalam satu kelas, hampir 80% tidak tahu membaca Al-Quran, lebih mengejutkan ada yang masih lemah mengeja huruf rumi walaupun bakal menjadi calon peperiksaan SPM pada tahun ini.... Agak mendukacitakan, untuk kelas yang diletakkan dalam kapasiti Gred A, apabila saya cube menanyakan satu soalan ringkas... "Berapa RUKUN IMAN?", maka dengan spontan pelajar itu menjawab.. "5 cikgu..".. terkejut dalam hati saya.. sambil melemparkan senyuman menyembunyikan perasaan.. "Anda yakin.. 5 atau 7?", erm... "7 cikgu", jawab pelajar tersebut.. Astaghfirullah.. hati saya berdetik... Baiklah, saya cuba bertanya pada lain, mereka nampak memikirkan lagi.. Alhamdulillah, akhirnya mereka sepakat menyakatakan 6 setelah saya cuba bermain psikologi dengan mereka... "Cuba nyatakan rukun Iman pertama?"... Jawab soalan pelajar dengan penuh yakin: "Kepercayaan Kepada Tuhan.. cikgu!.." Aduh.. detik hatiku sambil tersenyum dan bertanya... "Itu Rukun Negara atau Rukun Iman?", maka pelajar tadi tersipu-sipu malu...

Itu salah satu bingkisan pengalaman yang cukup manis untuk diingati tapi pahit untuk dikenang.. Adik-adik remaja kita belasan tahun pada hari ini... Itulah realitinya... Saya cuba bersangka baik mereka mungkin keliru dengan jawapan tersebut. Tidak mengapa, saya optimis, mereka ada kesungguhan dan masih ada jalan peluang untuk memperbaiki keadaan. Sebagai seorang yang ditaklifkan sebagai pendidik, saya perlu tabah dan cekal menghadapi ujian ini yang saya rasakan baru 0.001% daripada medan dakwah sebenar.... Saya sayangkan anak bangsa yang seagama dengan saya... saya tidak mahu mereka lalai dengan segala mehnah dan cabaran masa kini... Tugas saya, tugas kita... tugas semua yang mengaku sebagai pendukung gerakan ISLAM...

Sahabat2 ahli gerakan di UIAM, saya mengucapkan selamat menghadapi hari esok @ kemuncak Pilihanraya kampus dengan seadanya, kita telah berusaha sebaiknya, banyakkan berdoa dan bertawakkal kepada ALLAH s.w.t...

Semoga apa jua keputusan pada hari esok dapat diterima dengan hati yang lapang dan terbuka... Jika kemenangan milik kita, marilah kita berdoa agar kemenangan itu bukan Istidraj dari Allah s.w.t. dan bersama MENGISI kemenangan sebaiknya. Sebaliknya, jika kekalahan yang terpaksa kita tempuhi, terimalah dengan hati yang redha, mungkin itu satu ujian Tuhan untuk kita bersama memperbaiki diri dan jemaah ke arah yang lebih baik pada tahun ini..

Siru 'Ala Barakatillah... :)

WE UNITE FOR ISLAM! TAKBIR!!!

3 comments:

MofiR said...

semoga menjadi pendidik yang berjaya...
dan melahirkan generasi yang cemerlang, gilang dan terbilang... dan paling penting beriman kepada Allah...
amin...

siru 'ala barakatillah ya akh adib...

SoalHati said...

go go ustaz Adib.
selamat MENDIDIK warga Benut :)

ana dulu 'jahil' lagi teruk dr budak2 tu..huhu...
alif ba ta pun x ingat susunan n x kenal..
Alhamdulillah skang dah disirami cahaya..huhuhu

MUHAMMAD ADIB BIN HATIM said...

Terima kasih Mofir dan Ain, doakan ana... Moga antum berjaya dalam lapangan masing2..
siru 'ala barakatillah :)